Savannaket

Hej hej:)
Kul att allt jag skrev forsvann... nu far ni det men inte lika detaljerat.

Igar klockan 06.30 skulle var buss fran hotellet i Hue ga, den skulle ta oss till gransen mellan Vietnam och Laos dar vi skulle byta till en lokalbuss som skulle ta oss vidare till Laos tredje storsta stad: Savannaket.
Bussen var ganska sen och vi hade inte atit nagon frukost eftersom de sa att vi skulle stanna sa vi kunde ata nagonstans. Pa bussen satt tva svenska killar (Mio och Michell), bada 21 ar och pavag till Laos de ocksa.  Pa bussen (som var en jakligt liten minivan) satt de aven en massa vietnamesr som rokte hela tiden! Bussen var ganska mystisk, kandes lite som typ en flyktingbuss... De stannade pa nagot himla mysko omrade och bara lamnade oss dar.. Efter en timme akte de igen och sen efter 8 timmar istallet for 4 timmar var vi framme vid gransen. Dar blev det krangel (och det ar ett milt ord for vad som hande..) Visumen ska kosta max 250 svenska kronor, de ville ha 450.. Vi hade inte alls sa mycket pengar med oss, och var nasta buss skulle ga om 15 minuter fran ett stalle 2 km bort.. Vi hade panik och de sa att vi maste ga tillbaka till vietnam och hitta en bankomat och ta ut pengar. Det skulle vi ju aldrig hinna.. Tillslut lyckades vi fa det for 300 kr var. Och da var det 4 minuter kvar tills bussen skulle ga. Det var gassande sol och vi hade ingen aning om vilket hall vi skulle ga at.. Vi borjade spinga, med 15 kilos tunga ryggsackar pa ryggen och utan nagon mat i magen.. Nar klocka var 12 (vilket var da bussen skulle ga) fick jag panik. Vi hade ju inga pengar till en ny bussbiljett och helt plotsligt kom en moppe och sa: hoppa pa. Sa jag hoppade pa (tro mig, det ar inget jag skulle gjort i vanliga fall, men som sagt, panik) Killen korde som en galning, och jag hade ingen balans alls eftersom jag satt snett med ryggsacken som tyngde ner mig... Killen bara korde och korde och nar jag fragade nagot skrattade han bara.. Jag blev sa jakla radd... Skrek STOP, PLEAS YOU HAVE TO STOP! Men han vagrade.. Sa jag tryckte ner foten i marken och forsokte bromsa.. hur tankte jag da? Tillslut stannade han och pekade pa en buss.. haha, han hade varit snall hela tiden!

Mio och Michell var redan dar, de hade ocksa tagit moppe, men Charlotte och Rasmus sprang hela vagen.. Och nar de kom fram sa borjade Charlotte skaka och bara foll ihop.. Hon var val medvetslos i typ 1 minut.. men den gick langsamt.. Fy fasen! Alla var i alla fall valdigt hjalpsamma och gav oss is, vatten och stod och flaktade henne. Sen var det dags att hoppa pa nasta buss. Den var ett vrak. Trasiga saten och ingen plats for benen. Hungriga och torstiga satt vi dar och typ bad till gud.. 8 timmar senare var vi framme i en sot liten stad vid namn Savannaket. Mio, Michell, Charlotte, Rasmus, jag och tva hollandska tjejer tog en tuktuk till ett hotell och vi svenskar delade rum och de andra tog ett eget. Sen drog vi ut och kakade och gick till en beergarden dar de hade massa ol. Alla drack utom jag och charlotte och sa korde vi jag har aldrig och satt och snacka hela kvallen. Sjukt kul kvall men ganska sen.. Jag har massa bilder, men de laddar jag upp nagon annanstans, den har datorn har typ 1000 virus och mitt ena minneskort har redan drabbats av ett jakla virus.

Idag ska vi svenskar dra uppat norr, och sen mota var andra halva nagon gang i nasta vecka. Sa ha det sa bra sa hors vi nagon dag :) puss

Kommentarer
Postat av: Nathalie - Fotoblogg

Jäklar, Ester, nu blir jag ju orolig. Du måste ta vara på dig och var försiktig. Vi vill ha hem dig helskinnad <3

2010-01-16 @ 11:18:13
URL: http://thesumofalltears.blogg.se/
Postat av: mamma

Hittar inget tel nr, lägg i text eller sms. pussar o kramar

2010-01-16 @ 11:21:45
Postat av: Jompa

Fy fan, ser inte fram emot att korsa gransen!!!

Hall tummarna for oss pa fredag! :) <3

2010-01-17 @ 13:47:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0