Vientiane

Hej hopp! Vi akte ivag fran savannakett efter ett dygn till dar som mest bestod av marknad och massage. Bussresan till Vientian (huvudstaden) gick chockerande smartfritt och vi kom fram efter 8 timmar dock var klockan 5 pa morgonen och det fanns inget oppet. Vi fick satta oss pa nagra bankar och spela kort tills staden oppnade. Da visade det sig att alla billiga hotell var fullbokade.. och efter ca 4 timmars letande fick vi ta ett lite dyrare i alla fall. Vi  at frukost och satt pa cafe och skrev vykort och annat.  Pa kvallen at vi japanskt och da traffade vi en tysk killa som hangde med oss resten av kvallen. Vi hamnade pa en riktig snobbig klubb dar det sprang omkring en massa ladyboys som var jatteroliga! Andra dagen blev ocksa en slappisdag med shopping och massage och  en  god middag ute pa stranden.

Pa morgonen dagen efter (sorry, har ingen koll pa dagarna..) sa akte vi ivag till Vang vieng  och har ar vi nu och planerar att stanna. Det ar 32 grader och stralande sol och vi bor for 9 kr natten!

Saknar er alla. puss ♥

Don Det

pavag till Don Det (don ar o)

Framme :)

vi hyrde cykel

Det var vackert

Spanade efter delfinerna

och hittade dem!!! Precis framfor stenarna!!

Sen cyklade vi vidare...

Brownie

For att se vattenfallet!

Det ar ett av sydasiens storsta vattenfall!

Vi hitta en kompis, varldens sotaste!

Var bungalow... Sadar sag vara dagar pa on ut.. ligga och och kolla ut over vattnet och lyssna pa bra musik

Bussresan tillbaka till Savannaket... krangel som vanligt.. tog 4 timmar for mycket.. och de lastade pa 1 ton ris och socker.. sa vi fick sangplats pa sackarna!

Bilder

Hej :) Nu ar jag tillbaka i Savannaket och har mott upp Sandra och Jonathan. Har tyvarr fatt viarus pa minneskortet.. men lite bilder kommer i alla fall! Delar upp dem i olika inlagg..

Har ar bilder fran forsta gangen i Savannaket

Michell, Sanne, Mio och Eveline

Hej yo, Laos ar otroligt vackert. Vi befinner oss i sodra (vi andrade oss i sista minuten och lamnade Mio och Michell for att inte behova se norra laos tva ganger och kunna ha narmare till att mota upp varan saknade andra halva) vilket paminner mycket om afrikas savanner och slatter. Det ar extremt fattidgt och det blir ganska pafrestande for hjartat att se alla magra manniskor och djur. Bussresan hit var ett helvette. Vi blev dumpade mitt i natten i en ode stad och visste inget alls. Som tur var kom det en buss som korde forbi oss, vi vinkade och forsokte forklara vart vi skulle, ingen kunde engelska sa de sa bara yes och slangde pa oss och packningen pa bussen. Efter en halvtimme stannade den och chafforen la sig och sov. Sa vi satt dar i typ 3 timmar och kom ingen vart.. Jag gick ut for att kissa och fragade var toan fanns, de pekade pa nagons tomt sa jag gick dit och satte mig ner. Nar jag kollade upp stod de 10 man och tittade pa, sa nu har man kissat infor publik!

Tillslut akte bussen i alla fall, men efter ca 30 minuter sa sa det poff och sa var den trasig. Kul. Vi var val fast i 1 timme innan vi akte vidare.. da var det ljust och solen kandes som en jakla eld. Vi akte bort fran all civilistation och forbi byar med nagra hyddor och lite hons. Helt plotsligt stannade bussen och sa att vi skulle av.. men vi skulle ju till vattnet, for att ta en farja till nagra oar.. :( Sa vi vagrade och tillslut fick vi aka vidare. Vi blev dumpade i en mindre by dar de i alla fall hade nagra mopeder de kunde skjussa oss pa. Sa med ryggsacken pa ryggen, vaskan i handen och tjockaste kladerna pa akte vi i gassande sol ca 1 timme i oknen tills vi kom ner till hamnen. Men vart resan var det i alla fall, som jag sa sa ar Laos extremt vackert. Bilder kommer nog i slutet av veckan for internet ar sjukt segt! Men hall ut, bilderna ar inte att leka med sa det ar vart vantan! <3 Jag saknar er alla!

(igar ringde mamma och malvina, alla andras familjer har ringt och ringt, sa nu ar jag varldens gladaste!!! :D saknar dem jattesupermkt..)

Savannaket

Hej hej:)
Kul att allt jag skrev forsvann... nu far ni det men inte lika detaljerat.

Igar klockan 06.30 skulle var buss fran hotellet i Hue ga, den skulle ta oss till gransen mellan Vietnam och Laos dar vi skulle byta till en lokalbuss som skulle ta oss vidare till Laos tredje storsta stad: Savannaket.
Bussen var ganska sen och vi hade inte atit nagon frukost eftersom de sa att vi skulle stanna sa vi kunde ata nagonstans. Pa bussen satt tva svenska killar (Mio och Michell), bada 21 ar och pavag till Laos de ocksa.  Pa bussen (som var en jakligt liten minivan) satt de aven en massa vietnamesr som rokte hela tiden! Bussen var ganska mystisk, kandes lite som typ en flyktingbuss... De stannade pa nagot himla mysko omrade och bara lamnade oss dar.. Efter en timme akte de igen och sen efter 8 timmar istallet for 4 timmar var vi framme vid gransen. Dar blev det krangel (och det ar ett milt ord for vad som hande..) Visumen ska kosta max 250 svenska kronor, de ville ha 450.. Vi hade inte alls sa mycket pengar med oss, och var nasta buss skulle ga om 15 minuter fran ett stalle 2 km bort.. Vi hade panik och de sa att vi maste ga tillbaka till vietnam och hitta en bankomat och ta ut pengar. Det skulle vi ju aldrig hinna.. Tillslut lyckades vi fa det for 300 kr var. Och da var det 4 minuter kvar tills bussen skulle ga. Det var gassande sol och vi hade ingen aning om vilket hall vi skulle ga at.. Vi borjade spinga, med 15 kilos tunga ryggsackar pa ryggen och utan nagon mat i magen.. Nar klocka var 12 (vilket var da bussen skulle ga) fick jag panik. Vi hade ju inga pengar till en ny bussbiljett och helt plotsligt kom en moppe och sa: hoppa pa. Sa jag hoppade pa (tro mig, det ar inget jag skulle gjort i vanliga fall, men som sagt, panik) Killen korde som en galning, och jag hade ingen balans alls eftersom jag satt snett med ryggsacken som tyngde ner mig... Killen bara korde och korde och nar jag fragade nagot skrattade han bara.. Jag blev sa jakla radd... Skrek STOP, PLEAS YOU HAVE TO STOP! Men han vagrade.. Sa jag tryckte ner foten i marken och forsokte bromsa.. hur tankte jag da? Tillslut stannade han och pekade pa en buss.. haha, han hade varit snall hela tiden!

Mio och Michell var redan dar, de hade ocksa tagit moppe, men Charlotte och Rasmus sprang hela vagen.. Och nar de kom fram sa borjade Charlotte skaka och bara foll ihop.. Hon var val medvetslos i typ 1 minut.. men den gick langsamt.. Fy fasen! Alla var i alla fall valdigt hjalpsamma och gav oss is, vatten och stod och flaktade henne. Sen var det dags att hoppa pa nasta buss. Den var ett vrak. Trasiga saten och ingen plats for benen. Hungriga och torstiga satt vi dar och typ bad till gud.. 8 timmar senare var vi framme i en sot liten stad vid namn Savannaket. Mio, Michell, Charlotte, Rasmus, jag och tva hollandska tjejer tog en tuktuk till ett hotell och vi svenskar delade rum och de andra tog ett eget. Sen drog vi ut och kakade och gick till en beergarden dar de hade massa ol. Alla drack utom jag och charlotte och sa korde vi jag har aldrig och satt och snacka hela kvallen. Sjukt kul kvall men ganska sen.. Jag har massa bilder, men de laddar jag upp nagon annanstans, den har datorn har typ 1000 virus och mitt ena minneskort har redan drabbats av ett jakla virus.

Idag ska vi svenskar dra uppat norr, och sen mota var andra halva nagon gang i nasta vecka. Sa ha det sa bra sa hors vi nagon dag :) puss

Nya planer

Tjaa, efter en lang dag med vietnamesisk historia ar vi hemma. Jag far se om jag hinner med lite bilder idag.. for vi bestamde namligen precis att vi ska dra vidare till nasta land, LAOS imorgon bitti. Sa vi ska ha en avskedskvall med middag och kortspel nu eftersom Sandra ocksa aker imorgon, men upp till hanoi.

Fran och med att vi aker over gransen till Laos sa kommer mitt vietnamesiska abonemang att sluta funka.. Sa ni far vanta tills jag fixat ett nytt... Vi hors! ♥

solpaus

Yo. Nu nar vi ar hogre upp i Vietnam ar vi ocksa mitt inne i deras vinter, sa idag har det regnat lite, och det ar faktiskt ganska kallt.. 20 grader sa jag har passat pa att skriva vykort, shoppa i varuhus och last lite. Ganska skont faktiskt. Imorgon ska vi upp klockan 6 for att aka ivag till DMZ som ar en gammal militar zon dar vietnameserna gomde sig under kriget. De har byggt som en stad med skolor, rum, kok och allt under jorden. Sa det ska bli spannande att se.. utflykten tar 12 timmar, sa foton och sant kommer val pa fredag.

Jag, Charlotte, Rasmus och varan nyfunna van Sandra bor pa ett riktigt bra hotell med badkar, ac, balkong och tv, man far roomservice och de baddar och stadar varje dag, kostar ca 30 kr natten per person. haha, har lever man som kungar!

Jaja, klockan narmar sig nio har, sa jag ska nog sova nu eftersom vi ska upp sa tidigt. Som sagt sa kommer lite bilder pa fradag, hall ut och kolla denna kille sa lange ;) ! puss

WAX

Jag och chingchong waxade benen.. det gjorde oooont!

Nya manniskor

Jag vet inte om jag sa det, men en kvall tog vi en motorcykeltur till
WHY NOT bar. Dar traffade vi en massa trevliga manniskor :) Riktigt
kul kvall med buckets och gratis rom och cola!

Stranden

Vi bodde pa ett hotell precis vid "gamla stan" sa det var ca 5 km till stranden. Sa vi hyrde varsin cykel och cyklade till stranden tva av dagarna. Vagen dit var valdigt vacker och jag fick se risfallt for forsta gangen.

Skradderi

Hoian ar som sagt valdigt kanda for sina skraddare. Overallt finns det sma
kladbutiker som erbjuder vad du vill! Vi hittade en liten butik som vi
fastnade for... Dar sydde jag upp:1 riktig skinnjacka precis som jag ville
ha den och den passade perfek, 1 kjol och en klanning, allt blev precis
som jag ville ha det! Rasmus sydde en hel kostym och tva skjortor som blev
jattebra. Charlotte sydde sin dromklanning, en kjol och en partyblasa och
Sandra sydde sin dromjacka och en jattefin klanning. Allt gick valdigt
snabbt att gora och var man inte nojd korrigerade de felen tills det blev
som vi ville ha det!

Forsta kvallen

Sadar ja, nu har vi packat klart allt och checkat ut fran hotellet. Sa nu
har jag tid att ladda upp lite bilder!

Som jag berattat sa traffade vi en svensk tjej som heter Sandra pa
bussresan upp hit. Hon ar 26 ar och har undvisat engelska pa ett
center i 5 manader. Riktigt harlig tjej som tar for sig lagom mycket
och det var precis vad vi behovde :) sa hon har bott och hangt med
oss under vara 4 dagar har i Hoian. Bilderna ar fran forsta kvallen har!

AAAAJ

Tjaaa :) Det blir ett kort och lite stressigt inlagg, ska forsoka fixa med bilder och sant senare ikvall eller imorgon.. Vi ligger 6 timmar fore i tiden.. sa har ar klockan strax sju vilket betyder MIDDAG ;) Idag har vi soolat,badat och cyklat omkring. JAG har brant mig.. sa jag ar rod om kinderna och nasan vilket inte ser sa fint ut.. men det blir nog brunt tills imorgon. Jag och charlotte har precis kort en vanda pa ett spa.. vi vaxade benen tillsammans.. och sen fick man lite benmassage. Det var riktigt bra.. kostade ca 40 svenska kronor, inte mycket precis! Men det gjorde ont som tusan, haha, nu ar benen i alla fall lena och fina.. Men ni far hora allt mer detaljerat om ett tag, har en massa kul att beratta och massa fina bilder att dela med er. Tills dess sa far ni ha det minst lika underbart som jag har det just nu. Njut av livet!

XOXO
E

Gamla stan

Tjaa..
Resan till Hoian var ganska galen... Bussen var typ trasig sa vi fick byta buss och den chafforen korde som en galning. Herregud sager jag bara. Det var ju en sleepingnbus som de kallas, men det blev inte precis nagon somn. Jag holl pa att flyga av "sangen" hela tiden, och da skulle jag ramlat pa killen under, sa det var en jakla tur att man holl i sig ordentligt. Nagra ganger kandes det som att bussen stod pa tva hjul och jag tanke "nu dor vi" men det gjorde vi inte, och 4 timmar senare an beraknat sa kom vi fram till Hoian, en riktigt vacker och mysig stad som ligger langs en kanal dar det aker en massa sota batar. Man kan kaka pa en restaurang som flyter runt pa vattnet, men den ar lite overklass, inte riktigt var budget sa vi haller oss till vara priser, som har ligger runt
30 000 dong per maltid.. det kanns fortfarande konsigt, att ga omkring med halvmiljonerssedlar, men det ar bara 250 svenska kroner.. sa en 10000 dong ar ca 4 svenska kroner.. det betyder att varje maltid med dricka och allt brukar ligga pa 10-20 kr. Riktigt bra!

Hoian ar kant for sina skraddare och det lever de verkligen upp till. Varannan affar ar ett skradderi dar man kan ga in och peka pa en klanning, en kostym eller skor fran tidningar, bilder, bocker eller bara rita upp sin dromklanning och valja bland tusentals tyger, och sen en dag senare hamta ut det man valt och det ar precis sytt efter ens egen kropp och ens egna onskningar. Helt otroligt! Sa snart ska jag hamta ut min klanning, far se hur den blev, ar man inte nojd gor de om den tills det blir som man vill.

Sen ska vi hyra en cykel.. 8 kronor for en dag, och sa ska vi cykla ner till standen och sola och bada lite.. Vi hors snart igen. Bilder kommer nog inom kort! Puss puss

HOI AN

Tjabba :) Som ni ser sa har vi fullt upp med att njuta av livet!! Vietnam ar verkligen ett underskattat land! Trodde aldrig att det skulle finnas sa har fina strander och sa otroligt god mat. Det ar sa billigt sa man blir chockad, idag at vi en stoooor baguett med ost och sallad och gronsaker och till en en stor fruktsallad, det blev lite mindre an 10 svenska kronor.. och de flesta varmratter kostar mellan 10-15 kronor och da ar det riktigt god och kryddstark mat!!

Idag drar vi oss lite hogre upp, namligen Hoi An som ar en av Vietnams aldsta stader.
Bussen gar klockan 6 och tar 8 timmar...

Hejda! puss

Paradiset

JAG VILL ALDRIG AKA HEM! DET HAR AR UNDERBART, TITTA OCH NJUT! ;)

MAT

Igar var vi pa en restaurang som drevs av kockelever som utbiladade sig for att jobba pa 5stjarniga hotell..
Maten och servicen var grymm!

senaste nytt

Tjabba :)
Har i Nha Trang ar allt prima, vi har solat och badat och shoppat lite... Men imorse vaknade jag upp med sma miniutslag over armar, hander och baksida ben.. mkt konstigt... Det kliar en jakla massa, men jag tror att det gar over snart! Nu ska vi ata middag pa en restaurang som drivs av kockelever, precis som jag var en gang i tiden.. Har kommer lite bilder:

Vantar pa nattbussen till Nha Trang

Stranden i Nha Trang

Middag

Stranden

Vi handlade bocker idag

Stranden :)

Nah Trang

Tjaaa :)Vi kom fram hit vid klockan 6 i morse efter en lang och ganska somnlos natt. Vi motte upp sandra pa hennes hotell da och tog en frukost tillsammans. Sen drog vi  ner till stranden som ar hur vacker som helst. Vi har legat dar hela dagen.. och nu ska vi sova nagra timmar innan det blir middag och klubbrunda med nagra vietnameser som sandra traffat. Bilder kommer nar jag har ett internet som inte ar brutalt langsamt. Saknar er alla supermycket! Skriv era adresser i kommentarsfaltet sa jag kan skicka vykort :) puss ♥

MUI NE

Hej yo! Jag vet att jag knappt skrivit nagot pa senaste tiden, men vi har verkligen inte haft tillgang till internet. Mui Ne ar i alla fall mitt paradis, och jag kommer verkligen sakna det.. Vi aker harifran ikvall klockan 1 pa en nattbuss som tar 6-7 timmar. Imorgon bitti kommer vi fram till Natrang, dar vi inte vet hur lange vi ska stanna. Vadret ar super, sol vind och vatten varje dag. Aldrig for varmt, men laaaangt ifran kallt.. Det enda jobbiga ar nar man ska sova.. da blir det varmt, och fuktigt och svart att andas, och myggigt, men det spelar ingen roll, for jag alskar det har landet!

MORGON

Heej :), vi ska snart aka till Mui ne, dar vi ska bo nagra dygn. Det ar en strand 5 timmar bort.. sa vi har bokat en minibuss.. den resan kommer bli intressant.

Pa vart hotell delade vi rum med ca 1000000 loppor som krop i sangar och sa, myyys :D
Men det kostade typ 15 kr var, sa det var ju billigt i alla fall :)

Frukost har v kakat, frukt shake, mums.. jaja, nu ska jag dra.. ha det bra, och hoppas ni far ett najs 2010 :) puss